Feketeleves a fekete pénteken - elindult a vadászszezon a csalóknál

​A Black Friday népszerűségének növekedésével együtt nő az online vásárlókra leselkedő kibertámadások száma. Ezért az óvatosság minden korábbinál fontosabb.
 

A Black Friday az év legnagyobb vásárlási eseménye, amely ma már nem is csak egyetlen napról szól. A vásárlók döntő többsége pontosan tudja, hogy mit is takar az elnevezés. Míg korábban az emberek a Fekete Pénteken az üzleteket rohanták meg, addig manapság egyre többen az interneten intézik a vásárlásaikat.
 
A Black Friday Global jelentés adataiból az derül ki, hogy tavaly a vásárlóknak mindössze a 12 százaléka intézte kizárólag fizikai üzletben a Black Friday-hoz kapcsolódó vásárlásait. A többiek online is vettek ezt-azt. Az is figyelemreméltó adat, hogy a vásárlók 55 százaléka már okostelefonról intézi a vásárlásait.
 
A feketeleves
 
A Black Friday sajnos a kibertámadások szempontjából is felfokozott időszakot jelent. A Kaspersky ezzel kapcsolatos jelentése kiemeli, hogy ezekben a napokban sokkal több veszély leselkedik a fogyasztókra: az éves átlaghoz képest 24 százalékkal nő a pénzügyi adathalász támadások valószínűsége. Abban a reményben, hogy a fogyasztók ébersége az akciókra való vadászat közben alábbhagy, a feketekalapos hackerek felpörgetik a tevékenységüket. 
 
Az idén a már ismert banki víruscsaládok, mint például a Zeus, a Betabot és a Gozi trójai mellett a biztonsági cég két új, mobilra települő banki károkozót is azonosított, az Anubist és a Gustuffot. Ezekkel a támadók nevesebb e-kereskedelmi márkákat vesznek célba, és olyan felhasználói hitelesítő adatokra vadásznak, mint a bejelentkezési név, a jelszó, a kártyaszám, az e-mail cím és a telefonszám. A legtöbbször úgy szerzik meg az adatokat az áldozatoktól, hogy kémlelik a célba vett weboldalakon megadott adatokat. Ehhez esetenként módosítják az online oldal tartalmát, és/vagy adathalász oldalakra irányítják át a látogatókat.
 

"A Black Friday és a Cyber Monday közeledtével piros riasztást kell kapniuk a vevőknek. Ez lényegében vadászszezon a kiberbűnözőknél, akik arra törekszenek, hogy személyes adatokat, bankkártya- vagy bankszámla adatokat lopjanak a mit sem sejtő áldozataiktól. A pénzügyi csalások ilyenkor csúcsokat döngetnek"

- mondta David Emm, a Kaspersky vezető biztonsági kutatója.
 
Néhány jó tanács a biztonságos vásárláshoz:
  • Használjanak hatékony kiberbiztonsági szoftvereket.
  • Készítsenek rendszeresen biztonsági másolatot az adataikról.
  • Mindig frissítsék a Windows-t és az alkalmazásokat.
  • Minden online fiókhoz egyedi, komplex jelszót használjanak.
  • Legyenek rendkívül óvatosak, amikor mobil készüléket használnak az online vásárlásokhoz. A rövidített URL-ek esetén különösen körültekintőnek kell lenni.
  • Nyilvános WiFi helyett használjanak mobil netet.
  • Kerüljék a gyanúsnak tűnő weboldalakon történő vásárlást.
  • Ne kattintsanak e-mailben vagy közösségi média üzenetekben kapott ismeretlen linkekre.
  • Használjanak elkülönített bankszámlát vagy virtuális, netes kártyát a vásárlásokhoz, amelyekhez mindig csak annyi pénz kötődik, amennyit éppen el szeretnének költeni.
  • Kapcsolják be a kétlépcsős (SMS, token stb. alapú) hitelesítést.
Vélemények
 
  1. 4

    Az Apple Safari legújabb verziója négy biztonsági rést segít befoltozni.

  2. 4

    Az Apple iOS és az iPadOS 14-es kiadása biztonsági hibajavításokkal is szolgál.

  3. 2

    ​A WastedLocker zsaroló program nagy felfordulást képest okozni a számítógépeken, és biztonsági mentések hiányában akár helyreállíthatatlan károkat is előidézhet.

 
Partnerhírek
​Az ESET kutatói felfedezték a KryptoCibule-t

Egy korábban nem ismert rosszindulatú trójai szoftvercsaládot fedeztek fel az ESET kutatói, amely kártékony torrenteken keresztül terjedve többféle trükköt is bevet annak érdekében, hogy annyi kriptovalutától fossza meg áldozatait, amennyitől csak lehetséges – mindezt észrevétlenül.

Hogyan tehetjük biztonságosabbá a TikTok fiókunkat?

​A TikTok három évvel ezelőtt robbant be a köztudatba, azóta pedig töretlen népszerűségnek örvend, hiszen mára a második legnépszerűbb social média platformmá nőtte ki magát.

hirdetés
Közösség